طراحی سایت
شنبه 28 مرداد 1396.
امروز:

مقاله ها

خلاصه جلسه نهم اردیبهشت ماه گفتمان اعتقادی- استاد دکتر احمدی میانجی


خلاصه ای از جلسه گفتمان اعتقادی در موضوع جهان بینی توحیدی که با حضور استاد گراننقدر؛ حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمود احمدی میانجی در نهم اردیبهشت سال جاری برگزار شد جهت مطالعه علاقه مندان تقدیم حضورتان می گردد.

مقدمه:

قرآن کریم می گوید اختلافاتشان منجر به تنازع نشود، نتیجه تنازع ریشه همدیگر (2 طرف تنازع) را خشکاندن است برخی اصلاح طلبان و اصول گراین یکدیگر را از اسرائیل و آمریکا بدتر می پندارند، همه ما معتقد به رهبری و انقلاب و گفتمان انقلاب هستیم و حتی اگر به رهبری و انقلاب نیز قائل نباشیم بایستی در 4 چهارچوب منافع ملی همگی در سایه گفتمان عقلی، قانون اساسی سلیقه ای همدیگر و حتی مخالف را به شرط حفظ خط قرمز تحمل کنیم، ما معتقد به تعریف تیم ملی هستیم و اختلافات باشگاهی را بایستی در منافع ملی کنار بگذاریم. همگرایی هدف ماست، اگر نگاه ملی و منافع ملی، جهان بینی اللهی اصلاح شود مشکلات نیز رفع خواهد شد.

امتیازات براهین قرآنی

نگاه و دیدگاه ما در این کلاس، جهان بینی قرآنی است:

1-  نگاه قرآن جامع شهود عقلی و نقلی می باشد.

2-  جامع حکمت و رسا بودن قرآن

3-  عمیق و رسا بودن قرآن

4-  همگونی براهین روانی قرآن

1-1         سوال: حکمت عملی و نظری چیست؟ حکمت در قرآن، به شناخت گویند، حکمت اگر ذهنی باشد آن را نظری و اگر حکمت منجر به عمل شود آن را عملی گویند که درک کنند، هر 2 این حکمت عقل می باشد، بنابراین اگر عقل معطوف به ذهن باشد آن را حکمت ذهنی و اگر عقل معطوف به عمل باشد آن را حکمت عملی گویند.

سوال: شهود چیست؟

ما آتش را از دور می بینیم و تصویر آن را می بینیم و نه اینکه خود آتش را در مغزمان ببینیم اینکه تصویر آتش را می بینیم ( شهود نظری) یا اینکه ما وقتی گرسنه هستیم و گشنگی خود علم داریم این درک گشنگی را شهود گویند.

ابوسعیدابوالخیر و ابوعلی سینا روزی در حمام همدیگر را ملاقات می کنند، از ابوعلی سینا پرسیدند ابوسعید را چگونه دیدی گفت من هر چیزی را با علم بدان رسیدم ( منطق) ابوسعید با شهود بدان رسیده است و ابو سعید نیز گفت من هر چیزی را با شهود بدان رسیدم ابوعلی سینا با علم بدان رسیده است.

1-2         از امتیازات براهین قرآنی:

قرآن دانشگاه نیست بلکه کتاب هدایت است برای همه افراد بشریت، مطالب قرآن برای انسانهای در اوج و انسانهای سطح پایین مطالب متناسب را آورده است به خاطر اهمیت قران از مثال داستان و تمثیل استفاده شده است و برای قابل فهم بودن برای افرادی با سطح معرفت پائین آورده شده است.

قرآن کتاب درسی و اعتقادات و تاریخ و جامع شناسی نیست بلکه کتاب انسان سازی است.

پیامبر اکرم حقایق هستی را شهود کرده است و بعد شهود حقایق آن را در قالب استدلال و برهان بیان فرموده اند که بدان نقل گویند.

پیامبر (ص) از قرآن بالاتر می باشند چونکه قرآن کلام اللهی است و پیامبر این کلام را شهود کرده و بیان نموده اند .

1-3         آیت الله جوادی آملی می فرمایند: قرآن 2 نوع ایات دارد 1- آیات محکم 2- آیات متشابه

ایشان می فرمایند البته تمام آیات قرآن محکم هستند ولی از آنجا که به خاطر معرفت پائین افراد و انسانهای سطح پائین از تمثیل و مثال و ... استفاده شده است و همین انسان با معرفت کم دچار خطا در تفسیر صحیح از آن می شود آیات متشابه بوجود آمده اند.

نکته مهم اینکه:

در عالم سیاست انسان نبایستی به دنبال متشابهات برود.

-سلفی ها به ظاهر قرآن و به آیات متشابه نگاه می کنند و به جسمانی بودن خداوند قائل هستند.

1-4 هندسه فکری امام خمینی ( که رهبر انقلاب آن را بیان نموده است)

چیزی را که امام ره آن را زیاد تکرار کرده است و مشخص است که از اصول امام (ره) بوده است مانند استکبار ستیزی و عدم اعتماد به جوامع غربی .

ما نیز به هندسه فکری از جنس محکمات نگاه  بکنیم و با اصول آن حرکت بکنیم، افرادی که به متشابهات در عالم سیاست دچار شده اند و از اصول محکم و هندسه فکری محکم خارج شده­اند روزی به خطا خواهند رفت، بنابراین محکمات و متشابهات انقلاب اسلامی را بایستی شناخت.

برای اینکه به متشابهات گرفتار نشویم

1- محکمات را باید شناخت         2- متشابهات را به محکمات ارائه کرد

2-جامع حکمت نظری و عملی

در قرآن کریم نتایج عملی گفته شده است، قرآن مخلوطی از اهداف نظری و عملی است که سرتاسر آن بوی تزکیه می دهد، هدف قرآن کریم این است که عالم عامل تربیت کند، قرآن می خواهد به انسان الگو نشان دهد هدف قرآن از معرفی فرزند حضرت نوح یا همسران پیامبر این است که بگوید معیارهای مشخص برای تربیت و انسان شدن است و صرف نزدیک بودن به پیامبر و ... ملاک نیست.

2-1- اعتقاد با عمل، برهان با سیر و سلوک همراه است:

عمل و باور توام با همدیگر است، حذف قرآن این است که اگر کسی موحد باشد نبایستی به غیر خدا متوسل باشد یعنی اینکه اعمال تو هم سو با اعتقادات باشد.

3- عمیق و رسا بودن قرآن

3-1- برهان عقلی : اگر خداوند 2 تا بود نظام عالم به هم می خورد، قرآن می فرماید کسی که یک کارفرما دارد بهتر است یاکسی که 5 تا کارفرما. مسلماً کسی که یک کارفرما دارد بهتر است.

در قران مطالب برای بزرگ کوچک وجود دارد که براساس فهم همه افراد می باشد که از معجزات قرآن می باشد.

3-2- توحید در ولایت:

قرآن می فرماید: اگر می خواهید در مسیر زندگانی به خطا نروید بایستی ولی و سرپرست داشته باشید که آن ولی و سرپرست خداوند است.

                         با یکی بساز                   به هزاران بتاز

غلام همت آنم که زیر چرخ کبود             به هر چه تعلق پذیرد آزادم

کسی که عبد واقعی می باشد و غلام غیر خدا نیست آزادترین بنده هاست و قیمتی ندارد و نمی توان با هیچ چیز غیر خدا او را خرید.

برخی در سیاست قیمت دارند و با وعده مقام و ثروت و حتی تهدید می توان آنها را از اعتقاداتشان منحرف و گرفتار و عده و وعید کرد، بنابراین متدیانه زندگی کنید و غیرخدا را موثر در زندگانی ندانید.

قران کریم می فرماید: هر کس متدیانه زندگانی بکند او را در بن بست قرار نمی دهیم و این از محکمات قرآن می باشد.

قرآن کریم می فرماید: هر کس برای من تلاش بکند ما راههای هدایت را به او مشخص می کنیم بنابراین بایستی مرده باد و زنده باد ما برای خداوند باشد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید